Workshops

OBS! LES DETTE FØR DU KJØPER BILLETTER TIL WORKSHOP!

NYTT I ÅR er at du ved kjøp av billett til workshop også får inngang til festivalen (marked, foredrag, kafé og andre fellesarrangement) den dagen du skal på workshopen. Du trenger derfor ikke kjøpe dagspass den dagen du skal på workshop.

Vi har dessverre ikke kapasitet til å refundere billetter dersom du har kjøpt feil.

Hvis en workshopen blir avlyst får du refundert billetten til denne.

Billettene kommer for salg her.

 

Workshops på Bergen Strikkefestival 2017

 

Lørdag 30. september


 

UTSOLGT! Lag egne oppskrifter med Ann Myhre/Pinneguri

Kl. 10.30 – 14.30

12 deltakere

Dette er et grunnleggende kurs for deg som aldri har prøvd å lage strikkemønstre før, eller kanskje har prøvd og det har stoppa opp midtveis fordi du ikke veit hvordan du skal løse et problem.

Du har med deg to prøvelapper i to forskjellige garn (oppskrift sendes deltagerne), og med utgangspunkt i den ene lappen skal du jobbe fram en idé til et plagg i én størrelse, i én farge. Du trenger å ha med deg kalkulator, penn og en notisblokk, og helt grunnleggende mattekunnskaper (pluss, minus, gange- og prosentregning).

Pris kr 400,- pluss avgift


UTSOLGT! Plantefarging med Anja og Iren fra Ullsalongen

Lørdag 30. sept kl. 10.30 – 13.30

10 deltakere
Lær å farge garn med planter! I grøftekanten finnes det skatter som bare venter på å bli oppdaget. Vi går gjennom hvordan vi behandler garnet før farging, hvordan vi tar hensyn til miljøet og hva vi må tenke på når vi sanker planter fra naturen. Plantene vi prøver ut er lette å finne der du bor. Du får med deg hjem et nydelig utvalg garn, samt et hefte med masse nyttig informasjon. Garn er inkludert i prisen.

Pris: 600,- pluss avgift

 

UTSOLGT! Sokkestrikk med Anja og Iren fra Ullsalongen

Lørdag 30. sept kl. 14.30 – 17.00

12 deltakere

Lider du av en-sokk-syndromet? Blir sokk nummer to aldri strikket ferdig? Fortvil ikke. Ullsalongen lærer deg å strikke sokker fra tåa og opp, begge på en gang! Vi øver på «magic loop» og ser på ulike teknikker for tå og hæl. Ta med sokkegarn og en rundpinne på 100cm.

Pris: 400,- pluss avgift

 

Fletter i fleng – med Tina Hauglund / Strikkezilla

Lørdag 30 sept kl. 14.00 – 17.00

8 deltakere

Fletter er en veldig fin måte å gi strikketøyet det lille ekstra på! Det er hverken skummelt eller vanskelig å lære, du trenger bare å kunne rett og vrang. Strikk d_DSC00121.jpget på gensere, tepper, kluter og bukser, pannebånd og votter – bare kreativiteten begrenser deg når du først kommer igang. Jeg vil vise deg flettestrikk både med og uten hjelpepinne, og hvordan du leser et flettediagram!

Materialer du trenger: Garn og pinner du liker å strikke med.

Pris kr. 500,- pluss avgift

 

 

FÅ BILLETTER IGJEN: Strikk Dagny-kjolen med Pickles og Dagny Thurmann-Moe

Lørdag 30.september kl. 13.00-16.00

20 deltakere

Strikk den populære #picklesxdagny-kjolen! Oppskriften på årets store strikkedille er utviklet av Pickles sammen med Dagny Thurmann-Moe fra Dagny Fargestudio. Pickles er designduoen Heidi Grønvold og Anna Enge som også driver en liten garnbutikk med picklesxdagny_gruppebildesamme navn på Grünerløkka i Oslo.

Kjolen er designet i en klassisk genser-kjolestil, i en elegant og smal tidløs fasong som er like fin med eller uten belte i livet. Kjolen kommer i tre lengder: mini, medi eller midi og kan enkelt tilpasses din stil. Dagny gir en personlig fargeveiledning til alle som deltar på workshopen. Kjolen blir ikke ferdig på tre timer, men du kommer godt i gang og vil kunne det som trengs for å gjøre den ferdig hjemme.

I tillegg til å lære bort teknikkene som trengs for å strikke kjolen, samt fargeveiledning til alle deltagerene, vil både Pickles og Dagny dele av sin kunnskap når det gjelder fargesammensetninger, styling og strikketeknikker.

Ta med en kort 40 cm rundpinne i både 4,5 og 5,5 mm. Garn er ikke inkludert i prisen på 500,- det må evt kjøpes i tillegg. Du vil få anbefalt og kan velge mellom 2-3 farger som får dine øyne til å stråle og fremhever dine gode sider. Vi tar VIPPS og kortbetaling. Passer for alle nivåer.

Pris kr 500,- pluss avgift

NB! Garn kjøpes utenom.

 

Søndag 1. oktober


 

FÅ BILLETTER IGJEN! Påbygg – lag dine egne oppskrifter med Ann Myhre/Pinneguri

Kl. 10.30 – 14.30

12 deltakereann myhre workshop

Dette er et påbygningskurs for deg som har laget strikkeoppskrifter før, du kjenner til strikkefasthet og hvordan garn oppfører seg. Du funderer over hvordan jobbe mer effektivt, hvilke praktiske verktøy det er der ute som kan hjelpe deg; som ønsker å lære mer om gradering av størrelser og figurforming.

Du trenger å ha med en bærbar datamaskin/nettbrett med Excel installert. Du trenger ikke å ha inngående kunnskaper om Excel, men det er praktisk for alle om du kjenner til programmet.

Pris kr. 400,- pluss avgift

 

Strikk bladmønstre med Lene Holme Samsøe

Søndag 1. oktober kl. 10.30 – 12.30

25 deltakere

Bladmønstre er enkle å strikke, og gir et flott organisk uttrykk. På workshopen vil Lene Holme Samsøe fortelle om hvordan man strikker bladmønstre, og hvordan utnytte effekten i design på for eksempel et rundt bærestykke eller en lue. Deretter skal vi sammen strikke luen Bella fra Lenes bok, Kjærlighet på pinner.

Hun har også med noen av modellene fra sine nyeste bøker. Du er hjertelig velkommen til å se og prøve dem! Mens det strikkes luer viser og forteller hun om detaljene i sine design.

Sandnes Garn sponser garn til workshopen. Det du selv trenger å ta med er strømpepinne nr 3,5 og 4.

Pris kr. 400,- pluss avgift

 

FÅ BILLETTER IGJEN! Patentstrikk med Laila Yvonne Henriksen / Værbitt-Laila

Søndag 1. oktober kl. 10.30 – 13.30

12 deltakere

Patentstrikk, eller brioche, som det også kalles, er en teknikk som gir deilige, tykke og lette plagg – det er morsomt å strikke, og resultatet ser fantastisk komplisert og stilig ut. Men det er egentlig ganske enkelt, bare man kommer i gang. Det kan du lære i løpet av et tretimerskurs med Værbitt-Laila. Vi strikker prøvelapp i ensfarget, tofarget og mønstret patent, og etter endt kurs vil du være i stand til å strikke en rekke av de populære brioche-oppskriftene av blant andre Stephen West!

Ta med én type garn i to kontrasterende farger, gjerne en mørk og en lys farge, og rundpinner som passer garnet. Ha i tillegg med to maskemarkører av den typen du kan åpne og lukke. Laila deler ut kursopplegg, som også inneholder oppskrift på pulsvarmere som er et fint begynnerprosjekt. Gi beskjed på forhånd dersom du ønsker å kjøpe garn/garnpakker og pinner, så ordner Laila dette.

Pris: 400,- pluss avgift

 

Restegarnsfest med Ullsalongen!

Søndag kl. 13.00 – 14.30

30 deltakere
Bli med på en fest av en workshop i restegarnstrikking! Ligger restegarnet ditt i en pose bak sofaen? Eller stappet ned i en skuff på kottet? Eller er du en av dem som kaster resten av garnet når plagget er ferdig?! Anja og Iren i Ullsalongen tar tak og har satt opp noen dogmer for bruk av restegarn. Er du enig eller provosert? Meld deg på workshop, og de viser deg hvordan restegarnet kan bli en ressurs i kreativ strikking med vakkert resultat.

Pris: gratis med helgepass eller dagspass søndag – send en epost til strikkefestival@muho.no for å reservere plass!

 

 

UTSOLGT! Strikk en kul kompis med Catharina Ilstad / Knipsarina

Søndag 1. okt kl. 13.30 – 16.00

10 deltakerehipknit3

Bil med og strikk en kul kompis eller venn! Vi strikker på ønsket figur (du kan velge på forhånd fra hipknitshops design f.eks). Få hjelp med tips og triks i forhold til små deler og småstrikk, samt magic loop. Andre ting som læres er: øking, sy sammen deler, strikke føtter på kropp på lang rundpinne og fylle og forme (fargesammensetning, garn).

Catharina vil også prate om hvordan figurene skapes- visualisere, hvordan skape et produkt ut fra fantasi. Hun hjelper til med å starte/lage mønster sammen med om det er noe du ønsker å strikke til barna eller hjemmet. Ta med rundpinne og evt settpinner str 2,5 eller 3, samt et par nøster tynn alpakka/minialpakka/drops alpakka eller liknende.

Pris kr. 400,- pluss avgift

 

 

AVLYST!

Lær å ta gode bilder av dine strikkeprosjekt med Jared Flood (Brooklyn Tweed)

Søndag 1. oktober kl. 14.30 – 16.00

20 deltakereBrooklyn Tweed.jpg

Jared Flood er gründeren bak Brooklyn Tweed. Han er både designer og fotograf og berømt for sin estetiske stil fra A til Å; i design, fargesetting, styling og fotostil. Bli inspirert og sug til deg gode tips i løpet av kurset.

NB! Kurset er på engelsk!

Pris: kr. 400,- pluss avgift