Hvem kommer

Her er de du møter på Bergen Strikkefestival 2017

 

Lene Holme SamsøeLene Holme Samsøe - small

Lene er en dansk strikkedesigner, som har jobbet heltid som designer siden 1997. Hun har gitt ut flere strikkebøker og har jobbet med Sandnes Garn og flere av deres kolleksjoner. Bøkene hennes er gitt ut i flere land, og nå gir hun også ut bøker på eget forlag.

Bladmønstre er hun spesielt glad i – og vi er så heldig at hun vil holde workshop i bladmønsterstrikk fra den nyeste boken «Kjærlighet på pinner» hos oss!

 

 

Catharina IlstadCatharinabilder-6

Catharina Ilstad er designer av ferdige produkter og strikkemønster for Hipknitshop. Du har kanskje sett de sjarmerende figurene hennes på Instagramkontoen @knipsarina?

På festivalen kan du også lære deg å strikke en av figurene – og få inspirasjon og hjelp til å lage din egen figur!

 

 

 

 

 

Tina Hauglund

tina hauglund

STRIKKEZILLA med strikkedilla!

Tina Hauglund er kanskje bedre kjent som Strikkezilla på internett. Hun jobber med garn på heltid som strikkedesigner og som garndronning hos Fru Kvist i Oslo.

Første ullunge ut i 2014 førte til alvorlig kvessing av strikkepinnene, og hun har rukket å gi ut tre strikkebøker, 60+ oppskrifter, en ulltulle, strikkenett og en youtubekanal. Puh!
Tina holder i forskjellige strikketeknikker, og prøver ellers å gjøre alt som er garn og gøy!

Tina vil holde kurs i flettestrikk på festivalen.

Ann Myhre

Hun er kanskje mest kjent som @pinneguri på sosiale medier, eller som designeren av sinnsasaujakka, og vi er veldig glad for at hun har lyst til å komme til Bergen Strikkefestival og holde kurs.

ann myhre 2

Hun skriver selv at hun er er en dame i sin beste alder som har gått fra å arbeide som sykepleier til å mønstermekke på heltid. I hvert fall inn til videre! På strikkefestivalen vil Ann holde to kurs i å lage egne strikkemønster – et for nybegynnere og et for viderekomne.

Besøk hjemmesiden hennes her.

Marthe & Marthe

Vår favorittpodcast er selvfølgelig strikkepodcasten til Marthe&Marthe. Det passet derfor perfekt at begge Marthene sa ja til å komme på festivalen i år igjen!

Hva er egentlig oddsen for at to jenter som heter Marthe og Marthe sitter og strikker – og gråter – på samme forelesning? Marthe og Marthe møttes på Blindern høsten 2002 og har siden da pratet og strikket seg gjennom utallige timer i hverandres selskap. Nå deler de dette selskapet med horder av andre strikkeglade gjennom podcasten sin «Marthe og Marthe».

Her er deres videohilsen!

Vi gleder oss  veldig til at Marthe&Marthe kommer tilbake i år med eget strikketalkshow!

@marthe_knits på Instagram.

@marwold på Instagram.

Kristin Frøsland & Ingvild Våge

Kristin Frøsland er kanskje mest kjent under brukernavnet @einkopptetakk på Instagram. Hun har flere tusen følgere, og det er kanskje ikke rart med så mange vakre foto av strikkeplagg.

I 2016 holdt Kristin en workshop i å ta gode foto av strikk. Siden sist har hun startet videopodcasten Strikketerapi som er stor fan av. Kristin tar også med seg Ingvild Våge som har vært fast gjest i podcasten. Vi gleder oss til live videopodcast med Strikketerapi!

Kristin er en 25 år gammel strikkeentusiast, bosatt i Oslo. Når hun ikke strikker, drikker hun te, leser en bok eller tar bilder. For ett par år siden startet hun Instagram-profilen @einkopptetakk. @einkopptetakk fyller hun med det hun liker best; garn, te og små øyeblikk. Med unntak av to helt ubrukelige skjerf laget på ungdomsskolen, startet Kristins strikkekarriere i juleferien 2014, da hennes beste venninne var gravid. Hun oppdaget et stort og voksende strikkemiljø på Instagram, og ble bitt av basillen ganske kjapt. Siden da har hun strikket og blitt mer og mer interessert i garn og alt det fine man kan lage selv om man er strikkeamatør.

Videohilsen fra Kristin og Ingvild:

@einkopptetakk på Instagram.

Videopodcasten Strikketerapi

Ullsalong: Iren Dyngeland & Anja Liseth

Anja og Iren møtte hverandre for første gang på strikkefestivalen i 2016. De har snakket i munnen på hverandre og diskutert sammenhengende siden da. Sterkt inspirert av Stephen West, Irene Nygårdsvik og prosjektet Ullialt, startet de sitt eget prosjekt med ett klart mål; strikking til folket!

Ullsalong er navnet på prosjektet og det innbefatter kurs, opplysning, debatt, inspirasjon og kreativitet. De ønsker nå å dele sin visjon og kunnskap med deltagerne på strikkefestivalen og skal holde kurs i sokkestrikking og plantefarging av garn. I tillegg skal de lede en kreativ og høylydt workshop med restegarn. Det blir strikking, debatt og mye latter!