Foredrag

Kjøp billetter her

For å få med deg foredragene må du ha enten helgepass, dagspass eller billett til workshop den samme dagen.

LØRDAG


Sjølingstad Uldvarefabrikk – en levende museumsfabrikk


Lørdag kl. 13.30 – 14.20

Sylvi Sørensen

sjølingstad

Sjølingstad Uldvarefabrik ble grunnlagt i 1894 og var i ordinær drift fram til 1984. Fabrikkanlegget er bevart som et teknisk kulturminne med bygninger og produksjonsutstyr.  Museet jobber med bevaring og overføring av kunnskap ved vedlikehold av maskinparken gjennom produksjon av garn, tepper og andre ullvareprodukter.

Anlegget er regulert til vern, og er et av Riksantikvarens 15 prioriterte tekniske industrianlegg. Hele fabrikkanlegget med inventar og utstyr er et nasjonalt kulturminne med høy kulturhistorisk verdi. Anlegget er komplett, autentisk og et viktig kulturminne også i nordeuropeisk sammenheng.

 

Trettiofem vantar


Lørdag kl. 14.45 – 15.35

Maja Karlsson

Maja Karlsson är stickdesigner, inspiratör och författare bosatt i Arvika (Sverige) där hon driver företaget Majas Manufaktur. 2016 publicerades Majas debutbok «Sticka svenska mönster» (Bonnier Fakta) – en bok om traditionella svenska mönster. Boken finns

image2

också utgiven på norska – Strikk svenske mønster (Gursli Berg Forlag). Maja jobbar även som bloggare och designer för Järbo Garn. Via fängslande foton och uttr

ycksfulla texter delar Maja dagligen med sig av sitt skapande, via sitt Instagramkonto.

Hösten 2018 är Maja aktuell med en ny bok som heter ”Trettiofem vantar”. D

en kommer att presenteras under Strikkefestivalen!

Maja har den här gången skapat 35 yllevantar av olika slag, karaktär och garntjocklek. Beskrivningarna är på tumvantar och torgvantar (både med och utan flip-top). Några är riktigt enkla varianter och andra är lite mer intrikata i konstruktionen. Här finns till exempel vantar som stickas uppifrån och ner!

 

Hvordan temme håndfarget garn?


Lørdag kl. 16.30 – 17.30

Nina Figenschau

NinaPetrina18

Har du følelsen av at håndfarget garnet ser fantastisk ut på hespet, og når du skal strikke av det blir det bare en kaotisk miks av farger? Det kan være vanskelig å forutsi hvordan flerfarget garn vil se ut når det strikkes opp. I løpet av foredraget vil Nina gå i dybden på hvordan man kan bruke prøvelappen til å forutsi hvordan fargene vil fordele seg.

Nina har farget garn og laget strikkeoppskrifter for Ninapetrina i over 5 år. Hun liker spesielt godt strikkedesign som tar hensyn til og utnytter særpreget til håndfarget garn. Hun har samlet mange tips og triks for deg, enten du er en strikker, designer eller garnfarger som vil knekke koden med å strikke med håndfarget garn.

Kom på foredraget og finn ut mer om hvilket resultat ulike typer håndfarget garn kan gi, hvilke hensyn man må ta og hvilke muligheter garnet gir.

BOK: Knit happens!


Lørdag 18.00 – 18.30

Anette Lyngstad og Siri Haalandknit happens

Strikk til tenåringer! Whoops Knit Happens er en ny strikkebok med strikkeoppskrifter til barn i alderen 10-16 år. Anette Lyngstad og Siri Haaland skal ha en liten bokpresentasjon og vise frem noen av de fine plaggene på strikkefestivalen.

Boken blir å få kjøpt i museumsbutikken og du kan til og med få den signert i museumsbutikken etter presentasjonen.

 

 

 

 

BOK: Kontstrikk – enklere enn du tror!


Lørdag kl. 18.45 – 19.15

Heidi Eikeland og Mette Hovden

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Søstrene Mette Hovden og Heidi Eikeland

Heidi og Mette tar med publikum en reise gjennom ulike tema, alt fra litt av kontstrikkens historikk, deres historie og hvordan de begynte med kontstrikk. De vil også fortelle om prosessen med å skrive en bok om kontstrikk og til slutt og ikke minst vise hvor fortreffelig teknikken er og at det slett ikke er så vanskelig som mange tror.

I januar 2015 ble boken «Kontstrikk, enklere enn du tror» utgitt. Boken er en liten bok som er ment som en introduksjon til kontstrikk og inneholder en grunnoppskrift og flere oppskrifter på småplagg som er ideelle for nybegynnere og for mer erfarne kontstrikkere.

Ny bok som lanseres i september er en bok med rundt 40 oppskrifter alle med kontstrikk som tema. Alt fra små enkle plagg, til barn, dame og herre plagg. Boka inneholder et grundig fagkapittel i tillegg til de ulike oppskriftene.

Mette og Heidi skal i tillegg holde kurs i kontstrikk – både for nybegynnere og viderekommende! Les mer om kursene her.

 

SØNDAG


 

Færøysk strikk


Søndag kl. 12.00 – 13.00

Svanhild Strøm & Marjun Biskopstø

IMG_7291
Marjun og Svanhild

Svanhild og Marjun vil fortelle litt om færøysk strikkehistorie, den færøyske genseren og jobben bak boken «Færøysk Strikkebok» som utkom høsten 2016. I boken presenteres gamle færøyske mønster i nye design, inspirert av historiene til skredderen Hans Marius Debes som i 1932 samlet inn gamle strikkemønstre for å forhindre deres bortgang.

 

 

 

 

 

 

To rette og rett frem


Søndag kl. 14.00 – 15.00

Helle Siggerud

Fra ideen til boken Strikk til alle tider dukket opp på et gatehjørne i New York gikk det 3 år til den ble materialisert. Underveis sa Helle Siggerud opp en god jobb som kommunikasjonsrådgiver og begynte på en utdannelse som bunadtilvirker og begynte å utgi egne design.

Helle_Siggerud

Det ligger timer med studier og museumsbesøk bak arbeidet med boken som brakte henne bokstavelig talt rundt i hele Norge på jakt etter strikkede skatter, gode historier og drakthistorie.

Det er også en historie om hvordan en Oslo-dame går fem-på når hun skal planlegge en reiserute gjennom landet, og ikke har fått med seg at veinettet nord- og vest for Trondheim er ganske annerledes enn hva hun er vant med. Og hvor to rette og rett frem rett og slett tidvis var helt umulig å strikke på svingete vestlandsveier, selv når hun har sjåfør!

 

 

 

Det norske – i strikk og garn


Søndag kl. 15.30 – 16.30

Ingun Grimstad Klepp og Tone Skårdal Tobiasson

1_a_forside_005

Seniorforsker Ingun Grimstad Klepp og journalist Tone Skårdal Tobiasson har sammen skrevet tre bøker relatert til strikking og ull. Den første, Ren ull (Aschehoug), handlet om hele vårt forhold til ull i Norge; men i dette foredraget skal de snakke om sine to nyeste utgivelser på Vormedal forlag.

Den første er en strikkebok basert på det store mangfoldet vi har i norsk ullgarn; den andre er en rykende fersk bok om den gjemte og glemte norske strikkehistorien – og dermed den første helhetlige strikkehistorien i Norge på 30 år.