Markedet

Her kommer fortløpende oversikt over utstillere i 2017:

Markedet vil være åpent lørdag kl. 12-19 og søndag kl. 11-17.

 

Nina Isabell Abrahamsen

Nina Isabell Abrahamsen står bak Mamaknit og designer og selger strikkeoppskrifter til baby og barn, klassiske plagg som kan brukes til både gutter og jenter.

mamaknit

Det ligger mye kjærlighet og tid bak et strikket plagg, så hennes drøm er at det kan arves videre til både lillesøster og lillebror, uten at snitt eller farger hemmer dette.

 

Kirkens Bymisjon

Kirkens bymisjon inviterer til strikkedugnad!

Hvert år farger Kirkens Bymisjon hele Norge oransje. Med 10.000 oransje skjerf skaper de «årets varmeste dag» den 1. november. Skjerfene er et symbol på mer varme og inkludering i samfunnet, og skjerfene blir til gjennom tidenes strikkedugnad.

strikkedugnad kirkens bymisjon

Vær med på noe stort – strikke et skjerf for et varmere samfunn! Vi oppfordrer alle til å ta frem strikkepinnene og bli med!

Du møter Kirkens Bymisjon på markedet. Her får du også kjøpt garn til skjerfene om du enda ikke har begynt å strikke.

 

Vestlandsdrakten

Vestlandsdrakten lager håndfarget garn farget i liten skala. Garnet selges vanligvis kun i fysisk butikk i Bergen. Garnet er farget med syrefarger, i mange spennende kvaliteter.

 

vestlandsdrakten

De har også med håndfargede sokkekit med hovedfarge og kontrastfarge, håndfarget garn i genser mengde, egne strikkeoppskrifter, strikkebager og strikkenett, maskemarkører.

 

Fjord Fibres

Fjord Fibres er en nystartet bedrift, drevet av Gillian Hagemann, som lager håndfarget garn i Bergen.

fjord fibres

Garnet inneholder Norsk ull som ikke er superwash behandlet. Dette gjør at ullen beholder sine gode egenskaper. Sortimentet tilbyr hesper av håndfarget sokkegarn (80%ull / 20%polyester), håndfarget 100% ull garn og håndfarget 100% norsk lammeullgarn. I tillegg er det naturlig ufarget sokkegarn i nøster fra Trollkar.

fjord fibres2

Hennes glede for garn startet som barn da hennes mor lærte henne å strikke. Som voksen bodde hun på en gård som produserte ull fra Merino sauer og mohair fra Angora geiter. Nå som hun er bosatt i Bergen ønsker hun å videreføre sin glede for ull ved å håndfarge garn til sin egen bedrift. Hun jobber med ullprodusenter, som Trollkar og Hillesvåg.

Fjord Fibres har også håndlagde strikkevesker/poser som er laget av Norske stoff.

Fjord Fibres finner du på nettside www.fjordfibres.etsy.com , Instagram som @fjordfibres og Facebook.

 

Oppdrag julegleder

Boken «Oppdrag juleglede» kommer ut høsten 2017. ut, og sammen med den gir Anne Hvidsten  ut sangene – ”Snømannsangen” og ”Desembersangen”, samt den nostalgiske strikkekolleksjonen ”Mormor Monsens strikkegleder”. Boken er en barne- og familiebok i 24 kapitler, og kan leses som en julekalender dersom man ønsker det. Boken passer godt til alle som liker jul, tradisjoner, nostalgi, hjertevarme og historier om nesten helt vanlige familier.

Oppdrag+Juleglede_forside

På strikkefestivalen selger de produkter fra strikkekolleksjonen, men også forhåndsselge boken, samt noen små tilleggsprodukter.

Litt mer om strikkekolleksjonen MORMOR MONSENS STRIKKEGLEDER: det er en kolleksjon bestående av 12 strikkeplagg – designet for å være lettstrikket, behagelig og nostalgisk julestrikk.

julegleder strikk

Flere av strikkemodellene vil du kjenne igjen fra tegningene i boken. Hovedpersonen, Ane, har sin egen genser, Anegenseren. Hun har også lue i flere varianter, og nydelige votter. Lillesøster Selma har fått årets søteste seleskjørt, og til de litt større barna kan man strikke skjørtet uten sele. Selma har også en utrolig søt langlue.

 

Plaggene er designet av MARSKO DESIGN – hun har tidligere laget masse flotte design for Hillesvåg Ullvarefabrikk.

 

Pinnsvin Design

Pinnsvin design er en 17 år gammel nettbutikk med utsalg i Lyngbøveien i Bergen.

BSF2

De er glad i dansk design og er superforhandler for alle Isager produktene.
I tillegg til Rowan garn og det islandske Einband og Platelopi garnet.

BSF1

I tillegg fører de kvalitetsgarn av cashmere og andre spennende animalske og plantebaserte garn som vaskebjørn, mink, vannhjort, bambus, silke, yak, angora, kamel mm, og tar med seg noe av det til strikkefestivalen.

BSF4

fÅ RABATT VED BESTILLING PÅ FORHÅND:

Vi kan umulig få med oss hele vareutvalget til strikkefestivalen, derfor tilbyr vi 10% rabatt i nettbutikken på ordinære varer om du vil bestille på forhånd. Vi tar da med oss ordren din til strikkefestivalen, hvor den kan hentes på vår stand. Bestill i nettbutikken på vanlig måte, men velg” Leveres Bergen Strikkefestival” for å få fraktfri levering, og bruk gavekortkoden SALHUS for å få 10% rabatt. Du kan samtidig få med deg andre tilbud som ligger i nettbutikken akkurat nå!

Frist for bestilling: 28.09.17

 

Nøstebarn – en naturlig start

Når et nytt, lite familiemedlem er på vei, er det mange som oppdager strikkelysten for første gang. Det strikkes kjærlighet inn i hver lille maske mens man teller ned dagene til babyens ankomst.

Merino hentesett

Det er over 30 år siden Nøstebarn startet å selge klær og garn av ubehandlet ull, og den dag i dag er de originale strikkeoppskriftene fortsatt like aktuelle.

Merino teppe.JPG

Garnet lages av fineste merinoull ved Henrichsens uldspinderi i Danmark, hvor ullen blir kardet og spunnet på maskiner fra 1800-tallet. Spinneriet har miljøgodkjenning etter dansk miljølovgivning. Ullen kommer fra New Zealand, Australia og Europa, fra kjente leverandører som garanterer at ullen er mulesingfri.

De tilbyr 2-trådsgarn i 100% merinoull i hesper på 100 g, 2-tråds Silkeull (65% merino+ 35% tussahsilke) og 2-tråds Angoraull (50% merino + 50% angora fra skandinaviske kaniner) i hesper på 2 x 50 g. I tillegg selger de hesper med 100 g Lanolingarn i to tykkelser, begge 100% merinoull, tilsatt lanolin. Disse brukes mest til ullbukser utenpå tøybleier.

I løpet av 2017 har de også fått to nye økologiske garntyper fra BC Garn:

«Lammeull, kamgarn-fint» er et tynt og glatt 2-tråds kamgarn som kommer i 50 grams-nøster i 8 delikate farger. Mange av fargene er farget på grått garn, slik at det får en naturlig meléring. Dette er økologisk lammeull, kammet og spunnet i Italia. «Lammeull, kamgarn-fint» kan bruke

kamgarn

s til alle våre oppskrifter for 2-trådsgarn.

«Semilla Melange» er et mellomtykt, luftig og mykt kardegarn som kommer i 50 grams-hesper i 8 herlige farger. Som navnet røper, er fargene melérte – og spennende!.

Nøstebarn har alltid vært opptatt av trygge tekstiler og etisk og miljøvennlig produksjon uten bruk av skadelige kjemikalier, og vi er alltid i front for å kunne tilby det beste og tryggeste av garn og klær til baby, barn og voksne.

 

Norwegian Spirit strikk&garn

På festivalen tar de med utvalgte godbiter for salg fra reasearchturer i utland og innland. Blant annet Brooklyn Tweed garn og design.

Brooklyn Tweed.jpg

De selger også spennende og aktuelle strikkemagasin og designbøker: LAINE Magazine

(Finland), MAKING Magazine (USA), Pom Pom Magazine (England), Rowan Magazine, Marie Wallin Collections.

 

I tillegg har de også med seg håndfarget garn fra LilleRille og Garnsurr.

 

 

Moakot

Móakot er et lite strikkekompani fra Island som lager oppskrifter til sweater og cardigans til menn og kvinner. Designer er Margret Halldorsdottir.

moakot

Designen hennes tar fokus på gamle traditioner i mønsterstrikk.

moakot2

Moakot selger kun oppskrifter, men garnet kan du få kjøpt hos Pinnsvin Design.

 

Lofoten Wool

Lofoten Wool produserer garn fra sauer i Lofoten og Nordnorge.

lofoten2
Her lever frie sauer som produserer fantastisk flott ull. Lofoten Wool ønsker å løfte fram og bruke denne rene råvaren, og har fått spunnet garn hos Hillevåg Ullvarefabrikk.

lofoten4
Røstkolleksjonen består av naturfarger, i crossbredkvalitet, fra sauerasen Norsk Kvit Sau.

Tykkere garrn er laget av ull fra villsau og speælsau på Flakstad og Vestvågøy.

 

Whoops Knit Happens

Whoops Knit Happens  består av to strikkeglade damer som strikker over alt! De to damene heter Siri Haaland og Anette Lyngstad. Begge er bosatt på Avaldsnes, Karmøy, kun et lite nøstekast fra hverandre.

DSC_0885

De har delt gleden over håndarbeid i mange år. Det var først da Anette tilbragte store deler av permisjonstiden med lillegull i Nøstelitens godstol, at ideen om å skape noe sammen oppstod. Whoops Knit Happens ble skapt.

 

 

Whoops Knit Happens ble startet i februar i år og har kommet ut med et luehefte: LUE PÅ HUE (strikk fra 8 år til voksen, både gutter/menn og jenter/damer), og 5 enkelt oppskrifter som selges på nettsiden vår. På festivalen selger de alle oppskriftene i papirformat på strikkefestivalen og har alle plagg utstilt. Noen av luene kan du få kjøpt garnpakker til, slik at du kan starte på prosjektet med en gang!

De gleder seg til å treffe like strikkeglade mennesker, og du møter dem på markedet lørdag og søndag.

 

 HipKnitShop

Hipknitshop pakker med seg garn (8 nye farger kommer), totalt 16 herlige unike farger. Hip Wool er et luftig garn i 100 % ull. Mykt og kløfritt.

HipWhoolPoster

De tar med strikkeoppskrifter (blant annet Parkenstrikkheftet) og bestevenner.

Med seg har de også ferdigstrikkede bestevenner, – samt rykende ferskt strikkehefte med 10 strikkavenner samlet. I tillegg har de med litt annet spennende – og festivalpriser vil du selvsagt også få!

 

Snella & Petronella

Det perfekte tilbehør til håndstrikkede plagg må være håndlagde knapper. Snella & Petronella lager de vakreste knapper i porselen, for hånd i sitt nye knappeverksted i Asker.

De kommer til strikkefestivalen med ferske knapper med bergenske uttrykk spesielt til dere! Møt dem på markedet vårt lørdag og søndag under festivalen.

 

Værbitt garn

Værbitt garn er en koselig garnbutikk på Tøyen i Oslo og et håndfargeri, der fokuset er kortreist, norskprodusert garn. Værbitt-Laila holder kurs i strikketeknikken tofarget patent, garnfarging for store og små, og broderi på strikk, både på Tøyen og som omreisende kursholder.

Værbitt finner du på markedsplassen lørdag og søndag, og i sortimentet finner du håndfarget norsk luksusgarn av eget merke, og håndfarget garn fra blant andre Hillesvåg, Rauma, Selbu spinneri og Telespinn. I tillegg finnes et spennende utvalg av strikkepakker med håndfarget, norsk garn, glassknapper, jålete maskemarkører, hippe strikkemagasiner, håndsydde prosjektvesker og Hiya Hiya strikkepinner.

Værbitt tilbyr etisk og bærekraftig produserte varer, så den som handler skal føle seg trygg. Ta gjerne kontakt med Laila på forhånd, om du ønsker noe spesielt til markedet!

 

Knit Me

Knit Me er en norsk garnmerkevare – med to deilige garnkvaliteter i merino/babyalpakka/silkeblanding, Knit Me Merino og Knit Me Lux. Garnet er produsert i Peru og er selvsagt mulesingfritt og ikke superwashbehandlet.

I tillegg har de nylig kommet med nyheten Knit Me Dryss i børstet alpakka som de gleder seg til å vise frem!

 

Knit Me har også lekre strikkedesign i egne garnkvaliteter, fra designerne Ingvill Freland, Trine Johnsen og Marion L. Rindsem.

Til Bergen tar de også med seg sine nye myke deilige gensere som strikkes på tykke pinner i en fei, og flere flotte luepakker med bestselgerne Konglelua, Snøkrystallen og Vimselua, for å nevne noen…

Du møter Knit Me på markedet lørdag og søndag.

 

 

Arctic Yarns

Arctic Yarns er et lite garnfargeri drevet av Emilie Bjørnå i Narvik. Her farges både de lekreste merinogarn og tradisjonsrik norskt garn fra Hillesvåg. Sortimentet utvides stadig, både med de lekreste garnsortene fra det store utland og med den gode, norske, rustikke ulla. I tillegg til å farge garn, lager Arctic Yarns mønstre og selger maskemarkører og dusker fra duskedama.

Emilie finner du på instagram som @ArcticKnitting og på YouTube hvor hun har podcasten Arctic Knitting. Ta gjerne kontakt med henne før festivalen om du har ønsker eller spørsmål. Du møter Arctic Yarns på markedet vårt under strikkefestivalen lørdag og søndag.

 

Alpakka Sandnes Hommeland

Norskprodusert garn fra alpakka fra en gård i Sandnes kommune. Her bor det 15 alpakkaer som spaserer på de norske fjellene. Ullen spinnes på Telespinn, og er et 100% norsk produkt av høy kvalitet. Mye av garnet som selges er i naturlige farger fra alpakkaen, samt noe som er farget.

alpakka3

Museumsbutikken

I museumsbutikken på Norsk Trikotasjemuseum kan du kjøpe både bøker, suvenirer og egenproduserte sokker, skjerf og gensere.

alle fargene2

Våre egne produkter er kun til salgs i museumsbutikken og kan ikke kjøpes andre steder. Produktene er strikket på maskiner fra Salhus Tricotagefabrik (1859 – 1989).

hildas søte fristelse3

I år lanseres også garnet Festivaltvinn som er tvunnet og hespet på museet. Dette garnet selges kun på strikkefestivalen.

 

Hillesvåg Ullvarefabrikk

Hillesvåg Ullvarefabrikk har laget kvalitetsprodukter av norsk ull i generasjoner, og produksjonen er av håndverksmessig høy kvalitet.

Hillesvåg Ullvarefabrikk

Fabrikken er i dag drevet av fjerde generasjon Myhr og de over 100 år gamle maskinene er fremdeles i drift. Hillesvåg lager årlig en stor mengde strikkegarn av ull fra sauer som beiter på norske marker. Hele 80% av produksjonen på Hillesvåg Ullvarefabrikk er fremstilt av norsk ull og arbeidet utføres med stolthet og flid.

0069 Sol - 3 på rad

Til markedet på Bergen strikkefestival tar de med seg nyhetene Vilje og Sol spunnet av 100% norsk ull C1 Fin lamull. De vil også by på pelsullgarnet Sølje, Tinde og Blåne, og det tradisjonelle kardegarnet Ask som er en stor favoritt blant koftestrikkere. Sokkegarnet Fjord og Fjell, som er spunnet av 80% norsk ull og 20% nylon, er ikke superwash-behandlet og er et slitesterk og populært sokkegarn.

Økogarn

Økogarn‘s kjennemerke er #garnmedmening. De har fokus på at leverandørenes produksjonsmetoder tar hensyn til natur, mennesker og dyr, og forhandler kun kvalitetsgarn som er sertifisert økologisk, fairtrade eller resirkulert. I tillegg fører de strikkepinner og heklenåler i bambus og bjørk, og andre relaterte produkter som er produsert på miljøvennlige, bærekraftige og etiske måter.

 

Viitre

Viitre en bergensbasert nettbutikk som selger garn og strikkeutstyr. De er opptatt av kvalitet og er stolt forhandler av det amerikanske merket Quince & Co. Det er rene kvaliteter, uten kunstig tilsatt fiber. Ubehandlet Ull og lin, plantefarget i den nydeligste fargepalett.

.

 

The Happy Little Dye Pot

The Happy Little Dye Pot ble til av kjærlighet til farger og garn. Inspirert av mange dyktige håndfargere med fantastisk garn, gikk vi på med liv og lyst på kjøkkenet, og farget i vilden sky.happy dyepot

Siden den gang har vi utviklet oss en del, men vi vil fortsette med å farge garn i småskala, med unikt resultat til hver kunde. De bruker ulike fargeteknikker, og kombinerer gjerne flere av disse for hver hespe.

happylittle

De har mange garnbaser, alt fra rimelig ‘hverdagsull’ til mer eksklusive silkeblandinger. Målet til The Happy Little Dye Pot er å gjøre fargerikt garn tilgjengelig for alle, og spesielt til norske kunder!

 

Malsen og Mor

Malsen og Mor selger garn fra små kvalitetsleverandører. De tar inn garn fra små produsenter som leverer garn produsert på et etisk forsvarlig måte. Alt garnet er i rene naturkvaliteter, med hovedvekt på deres store kjærlighet: ubehanmalsenkoften_tisteldlet ull. Hovedproduktet er Malsen og Mors eget garn Shetland soft.

I tillegg designer hun mønster på plagg til dame og barn og selger disse både som mønsterhefter og digitalt.

 

 

 

 

Iren Dyngeland

Iren selger luer, garn og såper. Luene er håndstrikket av ufarga forgarn fra Hillesvåg Ullvarefabrikk. Garnet de selger farger de selv med planter de finner i nærheten, som gir en helt annet sjel enn det som er fabrikkfarget.

Lokale planter er også nyttig for hud og hår. De lager såper og shampoer med blant annet einebær (godt for sår hodebunn og flass), såpe med høymole, shampo og såpe med nesle og såpe med blæretang og havsalt.

 

 

 


Er du interessert i å ha stand på Bergen Strikkefestival?

Vi er på utkikk etter aktører som kunne tenke seg å ha stand på markedet vårt. Vi er interessert i utstillere som selger garn, strikkeoppskrifter og tilbehør, men også andre aktører som selger bærekraftige, rettferdige og norskproduserte produkter av god kvalitet.

Vi ønsker at utstillerne skal være tilstede både lørdag og søndag, og selger derfor kun standplass til hele helgen. Markedet holder åpent lørdag 30. september kl. 12-19 og søndag 1. oktober kl. 11-17. Det blir anledning til å rigge til stand fredag kveld (etter avtale) eller lørdag fra kl. 09.

Pris for utstillere:

Lørdag + søndag = 2000,- (eks. moms)

Det gir tilgang til 3×2 meter gulvplass som dere kan benytte slik dere selv ønsker. Bord, stoler og hyller må selv medbringes. Har dere vanskeligheter med å skaffe bord/stoler selv, kan vi være behjelpelig med å leie dette inn for en avtalt sum. Vi sørger også for tilgang til strømuttak og wi-fi, men ta gjerne med ekstra skøyteledning om dere har bruk for mer enn ett uttak.

Prisen inkluderer også omtale på vår hjemmeside, i programbladet og på sosiale medier.

Er du en mindre aktør som ikke trenger så stor utstillingsplass? Eller jobber du for en god sak? Ta kontakt med oss, så kan vi se om vi får til en rimeligere løsning.

Ta gjerne kontakt med oss om du ønsker å stille ut på festivalen i 2017.

E-post: strikkefestival(a)muho.no

Telefon: 970 87 297 / 55 25 10 85