Kurs- og foredragsholdere

Her kommer det mer informasjon om kurs- og foredragsholdere på Bergen Strikkefestival 2020.

Kjøp billetter her



Marthe Burgess og Marthe Wold

Kurs: «ikke gjør som mora di sier»

De lager ikke bare knallbra strikkeunderholdning i den selvtitulerte podcasten Marthe og Marthe, men holder også kurs. Som de selv sier: «Marthe og Marthe elsker å prate, elsker å strikke og enda bedre: elsker å prate om å strikke! Vi har fylt ørene deres med vellystig tale i 5 år og er enda ikke ferdig snakka!» 😸


Kurset de skal holde har fått navnet «ikke gjør som mora di sier – hvordan bryte regler og finne på sjæl». Gjør heller som Marthe og Marthe – bli med på Bergen Strikkefestival 2020!

Gillian Hagemann

Kurs: håndfarging av garn og strikk sokken fra tå-opp

Gillians garnreise startet da hun som barn lærte å strikke av sin mor. I voksen alder har hun bodd på en gård som produserte ull fra merinosauer og mohair fra angorageiter. Lidenskapen for ull og strikking tok hun med seg til Bergen hvor hun driver håndfargeriet Fjord Fibres.

Vi er veldig glade for å ha Gillian tilbake som kursholder. Hennes kurs i håndfarging i 2018 ble utsolgt på null komme svisj! Vi gjentar derfor suksessen, og i tillegg skal hun lære oss å strikke sokker fra tåen og opp. 🧦

Trine Fløtre

Kurs: flettestrikk

Trine Fløtre gav ut sin første oppskrift i 2016. Siden den gang har hun laget mange oppskrifter med fletter og flettestrikk i forskjellige varianter med fokus på barne- og damestrikk. I 2019 lanserte hun egen nettbutikk med strikkeoppskrifter og tilbehør, fremdeles med fokus på fletter og flettestrikk.

Trine brenner for å gjøre flettestrikk enkelt og for å lære bort enkle teknikker med bruk av flettepinner. 🧶

Anne Elizabeth Fremstad

Kurs: tofarget patentstrikk.

Patentstrikk er mer populært enn noensinne, en teknikk som gir fin struktur og mange muligheter til å variere med farger og former. Kursholder Anne Elizabeth Fremstad har strikket siden hun var 4 år og er lidenskapelig opptatt av garn i naturfibre, og helst ull 🧡

Anne har også vært en av våre mest trofaste frivillige siden 2016, i tillegg til at hun arrangere Bergen Strikkecruise.

Ronja Cecilie Moås

Kurs: spinne på håndtein

Ronja Cecilie Moås er ei spinnegal litteraturviter fra Oslo, og dama bak den lille nettbutikken Rent Oppspinn. Hun er lidenskapelig opptatt av norsk ull, garn og bærekraft. Ronja lærte seg å spinne fordi hendene trengte en avveksling fra strikkingen, og det tok ikke lang tid før spinne-galskapen tok helt overhånd.

Nå holder hun regelmessig kurs i garnspinning på håndtein, og selger håndspunnet garn av norsk ull blandet med luksusfibre, og herlige ullblandinger til spinning.

I fjor holdt Ronja to utsolgte kurs på Bergen Strikkefestival, samt to kurs på Lyngheisenteret i forbindelse med Ullveka.

Inga Semmingsen

Kurs: flerfargestrikk og struktur

Vi er passe stolt av å ha fått Inga, eller bedre kjent som @vippetavpinnene på årets program. Inga har gjort braksuksess med sine nydelige oppskrifter som kombinerer mønster- og strukturstrikk.

Det startet med Fossveiengenser, og siden har hun vippet oss av pinnene gang på gang! Til vanlig jobber hun i forlagsbransjen men på strikkefestivalen skal hun holde kurs i farger og struktur. 🌈

Helle Siggerud

Kurs: broderi på strikk og tilpasing av strikkeplagg. Foredrag: strikk til alle anledninger

Helle gikk fra en karriere som kommunikasjonsrådgiver til å drive sin egen systue og drive med strikkdesign på heltid. Hennes første bok «Strikk til alle tider» kom ut i 2018, og nå nylig kom boken «Strikk til alle anledninger».

Helle har en forkjærlighet for tradisjonshåndverk og elsker å jobbe med tekstiler og farger i kombinasjon. Hun skal holde kurs i brodering på strikk og hvordan tilpasse strikkeplagg etter egne mål.

Avlyst: Julie Dubreux

Vi håpet lenge at vi kunne få Julie til Bergen, men i henhold til dagens situasjon og råd fra Folkehelseinstituttet angående reiser til og fra utlandet er dette per dags dato for usikkert. Sammen med Julie har vi blitt enig om å avlyse hennes besøk hos oss. Forhåpentligvis vil vi kunne invitere henne tilbake til oss i 2021.

______________________

Julie Dubreux Cancels Bergen Knit Fest 2020

For a long time, we hoped that Julie would be able to join us in Bergen, but given the current situation and government advice on travel abroad, this is too uncertain. Julie will therefore not be appearing at Bergen Knit Fest 2020, but we hope to see her again in 2021!

Anne Bårdsgård

Kurs og foredrag: Selbustrikk

I august gir Anne Bårdsgård ut ny bok om selbustrikk på Museumsforlaget, og hun kommer til festivalen for å snakke om den! Anne skal også holde kurs i selbustrikk under festivalen. Vi gleder oss!
Anne Bårdsgård (f. 1966) er kunsthåndverker med utdanning fra Kunsthøgskolen i Bergen. Hun har hatt flere separatutstillinger og deltatt på en rekke utstillinger i inn- og utland. Bårdsgård er oppvokst i Selbu og har alltid hatt et nært forhold til Selbu og til vottestrikking. I 2013 fikk hun en idé: Var det mulig å samle inn, registrere og transkribere mønstre fra Selbu og gjengi dem i bokform for å sette den lokale votteproduksjonen inn i en nasjonal kulturhistorisk kontekst? Bøkene Selbuvotter og Selbumønster er vellykka resultater av dette prosjektet.
www.annebaardsgaard.no