#BerGenseren

I forbindelse av lanseringen av #BerGenseren har vi gjort et lite intervju med designeren:

Hei Marte! Så gøy at du ville designe årets strikkeoppskrift. Hva er har vært inspirasjonen til BerGenseren?

M: Tusen takk for et fantastisk kult oppdrag! Da jeg fikk oppdraget ønsket jeg å lage en genser inspirert av Bergen. Jeg har latt meg inspirere av vær, vind, fjell og fjord. Nedbørslusene kommer tett i tett, men #BerGenseren er like fin med opplett over fjellene.

Vi digger navnet, og er superfornøyd med genseren! Den er designet i det norske ullgarnet Ask fra Hillesvåg Ullvarefabrikk. Hva er fordelene med å designe plagg i norsk ull?

M: Jeg var opptatt av å lage noe tradisjonelt og tidløst, som kan brukes av alle generasjoner. Ett plagg som kan gjøre jobben i mange år, og dermed bidra til redusert forbruk. Norsk ullgarn er ett selvfølgelig valg for meg da. Kortreist ullgarn fra Hillesvåg Ullvarefabrikk laget av glade sauer og dyktige, kvalitetsbevisste folk vil vare og vare. Hillesvåg har alltid vært en favoritt, og å få sponsa favorittgarnet er jo bare helt fantastisk. Når Laila fra Værbitt garn i tillegg har tryllet frem den perfekte nedbørsfargen med det fantastiske navnet «Vått og kaldt og breiflabb», kunne jeg ikke tenke meg noe bedre!

Norsk ull og glader sauer ❤ Vi ville gjerne at dette skulle bli et plagg alle kan strikke og bruke. Hvor skummel er egentlig patentstrikk…?

M: Du, den smartpatenten til Laila fra Værbitt garn er faktisk helt genial! Bare noen få teststrikkere kunne teknikken fra før av, og alle har fått det til… En av teststrikkerne strikker sin første genser helt uten hjelp. Hennes tilbakemelding er at smartpatenten gikk lett som bare det! Tofargepatent har lenge vært en greie jeg har fryktet selv, men Laila har kurert meg. Det finnes film og gode forklaringer, og masse moralsk støtte i strikkemiljøet til de som trenger det 😉 Jeg tror dette prosjektet kan være litt gøy for de som har strikka mye, og god læring for nybegynnere. Patent til folket!

Hvordan er det med størrelser – kan man gjøre tilpasninger etter egne behov?

M: Oppskriften er unisex og kommer i str 6 mnd – XXL. Når det er sagt, så sier jeg som Tina (@strikkezilla): «jeg regner ut alle størrelser hvis noen vil teststrikke!». Jeg vil også legge ut litt tips til tilpasning av plagget etterhvert.

Så bra! Et siste spørsmål til slutt: hva er ditt beste strikkefestivaltips?

M: Reis kollektivt til festivalen! Bra for miljøet og du får masse strikketid. Betasuppe og norsk ull på pinnene er en sikker vinner. Og benytt anledningen til å kjøpe unikt garn fra en liten gründer du ellers ikke har mulighet til å kjøpe fra. Det ble litt mer enn ett tips, men det er jo så gøy med festival!

Oppskriften kjøper du her.

Vi vil gjerne se #BerGenseren din! Tagg #BerGenseren og @bergenstrikkefestival om du deler i sosiale medier.

God strikking!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s